Friday, December 07, 2007

احا + شخرة صغنونة

فتحي سرور: لا توريث.. حتي لو جاء جمال مبارك رئيساً

كتب أحمد فكري ٧/١٢/٢٠٠٧

نفي الدكتور أحمد فتحي سرور، رئيس مجلس الشعب، وجود ما يسمي التوريث في مصر، وشدد علي استحالة «التوريث» في ظل تعديلات المادة ٧٦ حتي لو جاء جمال مبارك للحكم. وقال في حديث خاص لمطبوعة «الديمقراطية اليوم»، الصادرة عن «جماعة تنمية الديمقراطية» إن العبرة تكون بالإجراءات القانونية التي تتخذ،

وليس بالكلام. ووصف رئيس البرلمان جمال مبارك بالوطنية والتطور، وقال: «جمال مواطن مصري يمتلئ وطنية، وحماسة، وقام بجهود حزبية أثبت فيها أنه صاحب فكر ناهض ومتطور». وتابع: «قاد جمال أمانة السياسات في مرحلة مهمة من تاريخ البلاد، واضطلع فيها الحزب الوطني بمسؤولياته في وضع السياسات الملزمة للحكومة».

وقال: «أقبل بـ(جمال) رئيسا لمصر، طالما جاء عبر الإجراءات الدستورية وبإرادة الشعب». وشدد سرور علي أن الرافضين لـ«جمال» باعتباره ابن الرئيس يشكلون اعتداء علي الحقوق الدستورية للمواطن جمال مبارك. وقال: «لا يجوز أن يحرم مواطن مصري من حقوقه الدستورية والقانونية»، لافتا إلي عدم وجود ديمقراطية حقيقية تستثني أشخاصا بسبب انتماءات عائلية، وهي انتماءات تدعو للفخر ـ حسب تعبيره. وتساءل سرور: «في الجامعة يوجد أساتذة كانوا أبناء لأساتذة وحصلوا علي الأستاذية بعد تقييمهم في لجان علمية، فهل هذا توريث؟.. وفي القضاء يوجد قضاة أبناء قضاة، وفي الصحافة صحفيون أولاد صحفيين فهل هذا توريث؟»

يا جمالوا ياجمالواانا زهقت و الله هتجيبوه امتى يا عم!

و بعدين جامعة اية و اساتذة اية

دا كس ام التفوق في الجامعات

يعني!انا اعرف بنات استاذ دكتور في صيدلة متعينيين معيدات يعني كانوا بيدوهم الامتحانات محلولة.

والقضاة ولاد القضاة انا اعرف قضاة بتشرب حشيش ! حشيش يا سعاد

و في الصحافة طبعا شايفين الاهرام بقت عاملة ازاي!

الحمدلله اهم خبر سمعته في حياتي

ما فيش توريث يا جدعان

جمال لو جه يبقى واحد تاني

و يبقى احنا مش في مصر

و يبقى انا من سويسرا

و انتوا من ناميبيا

و كلنا مش احنا

هو انتو مين و احنا لية?

انا احا كدة يا رجالة

و يبقى كس ام عيد الام!

و انا لو كتبت الكلام دة مش معناه ان انا اللي كتبته

لان كدة يبقى انتوا دوستوا على حقوقي الوطنية

يعني ممكن اكتب الكلام ده و تشوفني بعينك و اقولك

اية يعني ما اهو انا مش انا

انا واحد من الناس

و عادي بقى

ما حدش يعرف وقة الحشيش بكام?

و اية النوع اللي بيستعملوه في الحكومة

انا هاعمل دماغ جامدة لازم

1 comment:

فارس عبدالفتاح said...

ايه خفة الدم دي ياعم محمد

اهاهاهاهاها


اللبناني ده اكيد اول مرة يزور مصر وباين عليه هتكون اخر مرة

وبس الخباز او البائع الفهلوي والصياع رد عليه هي دي مصر


بس مين الدكتور اللي بيعمل عمليات التجميل بتاعت الشفت دي

اهاهاهاهاهاها


الله يخرب بيت مخك

اهاهاهاهاهاهاه