Monday, August 17, 2009

يا مززك يا مصر

كلمة للشباب اللي بيلعب في العشرين
لو المزة قالتلك مش هاتجوز غيرك في سنة اولى جامعة تبقى كذابة بنت كلب
أنا في واحد صاحبي قالتلوا مش هاتجوز غيرك و لا هاعرف حد غيرك و نفس اليوم بالليل كان كتب كتابها

واحد صاحبي تاني انقح
قالتله مش هاتجوز غيرك و لا هاعرف حد تاني ابداً يا حبيبي و طلعت اصلاً متجوزة واحد غيره و بتكلمه عالنت تقضية وقت و عادي يعني.

واحد تاني صديق اتجوز واحدة برضة من على النت طلعت عارفة رجالة نص الكرة الارضية و النص التاني حاولت تكلمه و عاملة شبكة علاقات مع اشمم مخلوقات ربنا

واحدة تانية اتجوزت واحد من عالنت طلع شاذ ( لا مؤاخذة يعني للمؤدبين يعني بتاع رجالة).

واحد تاني صاحبنا اتجوز جواز صالونات و المزة و اهلها ناس اكابر و عالم ما تسبش الفرض و منقبة و آخر حلاوة
المعلم اكتشف ان المزة لا مؤاخذة عاملة علاقات مع خماشر واحد كدة قبله
و كلها علاقات مش بريئة لأنها متعقدة بس النقطة الوحيدة اللي تحسب للبت دي إنها كانت صريحة وواضحة

مزة من افضل مزز شارعنا اتجوزت باشا من العيال الباشوات و كان بييجي لها بعربيات آخر موديل و فسح اية و سفريات اية؟!!!!
في الاخر المعلم طلع بتاع توظيف اموال و مرمي في السجن و المزة دلوقتي عند ابوها بعيلين
السؤال هو في اية؟ فين الناس الطبيعية؟ اللي بتحب و بتتجوز؟ و عايشة قصة جميلة هادية؟

فين المزز بتوع زمان؟

فين الرجالة بتوع زمان؟

اية القصص اللي تنفع في جرايد الحوادث دي؟

غريبة يا مصر غريبة!!!!!!

1 comment:

فارس عبدالفتاح said...

والله يا محمد

انا خلال الايام دي نازل مصر ومطالب من ابوى ان اتجوز في اسرع وقت ممكن وتحت اي ظروف لسبب اني في نظرهم كبرت جداً ولازم اتجوز انا عندي 32 سنة وبما انهم صعيده فمصممين تصمييم غريب على هذا الموضوع


ونفس المشكلة اللى انت شرحتها دي انا خايف منها مع العلم اني لست مقيم في الصعيد انا مقيم في اسكندرية


والمشكلة اني لو عاوز اتجوز من الناس الطبيعيين يعني من الصعيد فاني سوف استنزف استنزاف مالي لا حدود لها


لانه اقل بنت يتقدملها مهر ميقلش عن 25 الف جنية

غير انه العروسة عندنا وهذه من العادات والتقاليد والاعراف الموروثة مابتجبش اي حاجة خالص


يعني انت هاتجب كل حاجة من الابرة الى غرفة النوم


وهذا في حد ذاته استنزاف انا لا اريد ان ادخل فيه ... وهذه هي المشكلة