Tuesday, May 19, 2009

ملاحم اغريقية

حياتنا هي سلسلة من ملاحم اغريقية دائرة بداخلنا
ادور في سلسلة مفرغة من النجاحات و الاخفاقات
احزن لنجاحي وسط فشل كل المحيطين و نظراتهم الحاسدة٠
اخفاقات على الناحية الاخرى من المحيط بسبب طمع الآخرين و تطلعهم لمستويات اعلى من الحياة٠
كأني ارفع صخرة ثم تهوي مجددا لتحطم عنقك و عنق من تحبهم و ليبدأ الألم من جديد٠
تطلعات و آمال و مشاعر متدفقة ربما تكون في مكان خاطئ و لكن من يدري؟
لا ريب ان الله قد خلق الانسان لحكمة ما٠
لا ريب انه هناك حكمة من وجودي في هذا الكون و لكني لحظات لا أعرف ماذا يراد مني؟
لا ريب ان حياتي مؤثرة على نحو ما ربما و لكن كثيرا اظن انه لا تأثير٠
كذلك فما الذي تغير من وجودي او عدمه فهاهي الحياة تسير و ملايين البشر مطحونين و معذبين و كثير منهم لميتون جوعا٠
مالذي تغير منذ جئت و مالذي أستطيع عمله؟
لاشئ٠٠٠٠٠٠ نعم انت محق
٠

3 comments:

ramywhynot said...

موضوع جميل يامحمد وياريت يتكرر لان حوارات مخاظبه الضمير دي بتكون مشوقه وصادقه.
تعرف احيانا انا بشعر بالدونيه وبإني ماليش لزمه كده في الحياه وانا جيت ليه اساساوفي احيان كثيره بفكر في الانتحار لان ببساطه كده الحياه لاتهمني والحمامه اللي هموت اعملها من موزه بحبها وتحبني في ستين داهيه مش عاوزها...لكن ممكن تكون حياتي مفيده لاخرين ومش شرط يامحمد الواحد يكون زعيم علشان يغير او يعرف انه مفيد لا والله ...بس بالتأكيد فيه حكمه من وجودي لما اعرفها هبقي اقولك عليها

:D

ramywhynot said...

دكتور محمد
بعد التحيه.. البوستات بتاعتي خللت عندك ... انت فين ياعم,اتمني تكون بخير

mohamed hassan said...

رامي باشا
انا مش عارف اية الهدف من وجودي حقيقة و اية اللي اقدر اغيره
فمن الناحية دي مش هاقدر اساعدك
عموما انا شفت ناس مهمين جدا و اختفوا فجأة من الحياة و لا كأنه فردة جزمة قديمة و ضاعت و جابوا غيره و احسن منه تاني يوم٠
و مسألة اننا نغير حاجة في الكون مش عارف حاسس انها صعبة جدا جدا
لذلك انا باعمل اللي يريح ضميري و خلاص
و بابقى صادق مع نفسي و خلاص
هو دا المهم