Thursday, April 09, 2009

نصيحة اخوية

بص يا ابني ما تمشيش بدماغك
و لو لقيت واسطة عيش حياتك و استغلها٠
ما فيش حد بينجح بمجهوده و تفوقه الا اذا كان معجزة
يعني لازم حد يتوسط لك عشان تشتغل٠
لما كنت في مصر كنت باروح الانترفيوهات و باتكلم انجليزي و مش عارف اية
و في الاخربعد ما يقولك اوكي
ييجي ابو واسطة و يشتغل في ثانية٠
ما فيش و لا شركة واحدة من شركات الادوية في مصر
اللي هما يعني فيهم الرمق و الملتي ناشيونال
الا و لازمها واسطة و كوسة بنت وسخة٠
و من الاخر كذاب ابن كلب اللي يقولك كلام غير ده٠
هتلاقي ناس بتصيع عليك و تقولك مجهودي و تفوقي و مش عارف اية
و النبي ابقى قوله صديقي محمد بيقولك
٠٠٠٠٠ و حط له انتا الشتيمة المناسبة٠
في ناس ممكن تكون اشتغلت من غير واسطة بس انا ما شوفتهمش
و لا اعرف حد منهم و انا كنت مصاحب بتاع عشرة الاف واحد
من اول بتاع القهوة و البوابين و السواقين و بتوع الخضار
لحد القضاة و المستشارين و ضباط الجيش و الشرطة٠
ما شوفتش كلب واحد اتعين و لا لقى شغل
من غير ما عمو سميح و لا طنط فكيهة يتوسطوا له٠
اه كام مرة لقيت شغل الحقيقة في شركات ادوية من غير واسطة
بس كانت شركات من اللي بتبيع ادوية بتاعة تسلخات الوراك , زغزغة البضان , حجر جهنم او بضان التماسيح و كدة يعني٠
خلاصة:
نصيحة اخوية
شوفلك واسطة يا بيض
عشان تشتغل

No comments: