Monday, April 27, 2009

هل هي فعلا مباراة عادلة؟

باحب انا كل يوم اتفرج على البوم الصور بتاع )اليوم الساقع(
بصراحة بيبين بالضبط حقيقة البلد٠
افراح ولاد المسئولين و الكبار بتوع البلد٠
يا جدعان الفرح بيتكلف اكتر من نص مليون
ازاي واحد يصرف نص مليون في فرح؟
طب بلاش دي مش بيقولك محمود سعد بيحب الغلابة و كويس٠
اهو كان في اليوم الساقع عامل فرح لبنته اقل حاجة تلاتة مليون مستريح؟
طب و ولاد المسئولين دول يعني بصراحة شكل الحمير بس معاهم فلوس٠
طب يعني ينفع كدة يا جدعان انا و غيري يطلع ميتين ابونا و نتنفخ عشان القرش و ييجي واحد يصرف نص مليون كدة عشان ابوه مسئول في الدولة؟
طب هما تعبوا في الفلوس دي؟
يارب مش اعتراض على قدرك بس كدة بصراحة كتير
الناس ولاد الوسخة دول كرهونا في عيشتنا٠
باكلم واحد صاحبي بيقولي على واد صغير كان في شارعنا ابوه مستشار و الواد ده قمة الغباء ابوه عينه وكيل نيابة٠
و هيعمله فرح بملايين باين٠
طيب فين بقى انتقام ربنا من اللي بيعملوا الحاجات الوحشة و بيستغلوا نفوذهم؟
انا مش شايف غضب ربنا و انتقامه غير من ابونا احنا٠
كل خرابة يطلعلنا فيها عفريت٠
و كل حتة يطلعلنا فيها مصايب٠
انا خايف في يوم الواحد يتحول لشبشب من قلة الواسطة و المناصب٠
و النبي يا جدعان لو حد عنده حكاية عن حد ظالم و ربنا انتقم منه يبقى يقولها٠
لان انا بصراحة شايف اللي بيسرق سعيد و مساء الفرحة و الانبساط، و اللي بيعمل الغلط آخر حلاوة٠
و احنا عملنا الصح و ذاكرنا و طلع عينين اللي جابونا و دخلنا كليات كمة و اتعلمنا و سهرنا الليالي٠
و في الآخر لبسنا خازوق مغري تغرية بنت كلب٠
يارب رحمتك
٠

No comments: