Monday, May 25, 2009

تعقيب على التعليم

Uploaded by www.cellspin.net

10 comments:

فارس عبدالفتاح said...

سمعنا يا ريس حنتيرة لصبح معاك السهيرة سمعنا... سمعنا

يغزال يا غزال العشق حلل دوبني يدوب خلني خيال

يشفتك فص فروله وانا لا قوة ولا حوله دوبتلي قلبي حلوله آه يا غزال ...

يا غزال العشق حلال يا غزال العشق حلال

ياآآآآآآآآآآآآآه يا رب يا عالم بالحال يهدي حبيبي ويصبح عال واغني وارقع بالموال واقول يا لليل

كمان

وقف يا ريس حنتيره فيه ناس هنا أعده كتيره ولاحد قال هات تعميرة ولا واحد شاي

يا عم محمد

يعني هيكل بجلالة قدرة كل اسبوع من اكثر من ست سنين وانا بتابعه امال يعيني يقول ويعيد وللسانة ادلدل وهو يقلهم اقرؤا التاريخ ابحثوا في العلوم دور على الحقيقة

خليكم برجوماتيين

ست سنين يا راجل متابع حلقات هيكل حلقه حلقة مخلتش حلقة تفوتني تحت اي ظرف لدرجة وصلة في بعض الاحيان اني اتخانق مع المقيمين من المصريين في الشقة عشان هما عيزين يسمعوا مسلسل داعر اتسمع عشرميت مرة

وفالاخر تقولي يمكن حد ياخد باله ...هؤلاء لا يريدون ان يسمعوا واقسم بالله ان اكثر من جلس معي يسمع هيكل لا يفهم عن ماذا كان يتكلم واذا فهم عن ماذا كان يتكلهم يتوه في التفاصيل ويفقد البصلة وتجده كمركب صغير هش في مهب شلال من المعلومات فقد تكوينه وتحلال دون اثر له

يعني زيه زي الكنبة اللى قاعد عليها

يعم محمد الله يصلح حانا وحالك

مع ذلك بقول برضه زي ما هيكل بيقول وزيك انت ما بتقول وزي كل اللي فاهم وعنده امل بيقول انه يمكن احتمال يجوز

يكون فيه حد يستوعب ويكون على ايده التغيير

يمكن

واقسم بالله كان ومازال بيوجه رسائل صريحة لا يساورني فيها الشك لحسني مبارك وكل الوزراء والمسؤولين والمفكرين في الدولة والامة لكها


لو انا .. واحد من من الاثنين ياعمل زي عبدالناصر واقدم استقالتي وروح بيتنا

يا موت نفسي احتراما لنفسي ان اكون موجود وهذا الرجل موجود

يا راجل في كل وثيقة وفي كل راي وفي كل فكرة يطرحها يقول بلاش اقول اني انا اللي صح او اني املك الحقيقة المطلقة او اني اعرف الذي انتم لا تعرفونها

خلينا نتناقش خلينا نتحاور وللى عنده رد بالوثائق او الافكار يجي او ارحلوه ونتناقش

لكن هو بيكلم مين يا عم الحج

mohamed hassan said...

فارس باشا
طب قولي اعمل اية طيب
انا هاتكلم و خلاص ياعم عشان لما ربنا يسألني عملت اية هاقوله
و الله انا بلغت اللهم فاشهد
انا قصتي مش مهمة على فكرة بس انا مواطن عادي طلع عين امه
و نافس الغربيين يد بيد و اجتهاد باجتهاد و حصلت على موقع متقدم بينهم
ممكن اكون بالنسبة في نظر النظام حتة صيدلي تافه
بس انا تجربتي مهمة على الاقل للي عاوز يتعلم
و اللي عاوز يعتمد على نفسه
و لو ان الظروف دلوقتي زي الزفت
بص يا ريس انا هاتكلم و خلاص
كله على الله بقى
شكرا على تعليقك الجميل

ramywhynot said...

I am interested,
أعتذر عن سوءالظن بك استاذ محمد ماكونتش عارف انك بهذه المثاليه بصراحه ماعرفش حد لم يغش في حياته كمان نادرا ما أقابل حد اشتغل من غير واسطه ... عموما نكمل الحوار بعد ما حضرتك تشارك بالقصه

mohamed hassan said...

رامي باشا
القصة نادرة لأني بصراحة لم أجد واسطة و كذلك بصراحة لم أسعى لها سعيها
بيني و بينك كنت بابقى قرفان من موضوع الوسايط دة٠
الشغل انا اشتغلت في صيدليات و شركات ادوية و ما كنتش محتاج واسطة قوي فيهم٠
الا ان الشركات دلوقتي فعلا محتاجة واسطة الله يكون في عون الناس٠
تحياتي

فارس عبدالفتاح said...

بص يا محمد واوعى للمقدمة اللي هقولها دولقتي عشان العقلية الصعيدية اشتغلت هي والوجدان الصعيدي

بدون مجاملات وبدون نفاق وبدون تهويل ومبالغة

انا لما سمعت صوتك لاول مرة دخل شعور بالارتياح الشديد لك الله اعلم يمن عشان كنت صادق في كلام يمكن كنت بتعبر عن امال شباب كتيرة يمكن يمكن مش عارف اي السبب

بس كان فيه عرفان واحساس بانك ابن بلد جدع في الخناقة اللى كانت مع البنت بنت الناس الطيبين زمان


فكان واجب علي ان اسئل عليك واعرف اخبارك كنوع من رد الجميل

يمكن يكون هذا التفكير ساذج واهبل في نظرك او في نظر ناس كتير لكن هذه امور انسانية وعرف عندنا كصعايدة فيه نوع من العرفان والوفاء عندنا لاي انسان حتى ولو جاملنا بكلمة بسيطة او بنظرة احترام وقد يكون هذا زائف لكن بتبقى عندنا كبيره وجدانيا بشكل لا يوصف

وهذا بشكل عام

وفي المرتين اللى عدوا يامحمد لما سمعك وانت بتتكلم باحس .. بل اني متأكد من هذا ومتيقن منه الى حد بعيد

انه في نبرات صوتك وهدوءه وارتفاعه وحركات صوتك فيه شجن وحزن وصراع كبير جداً يمكن انا بكون بخرف او عايز اعمل فيها اخصائي نفسي وللى حاجة بس والله العظيم يا محمد هو ده اللى انا شاعر بيه

وفي نفس الوقت برضه حاسس باصرار وعزة نفس كبيرة ميحسهاش اللى الصعيدي

عفواً في الكلمة

لانه الفرد او الانسان الذي يتربا في مجتمع محافظ وله عرفه الخاص ومبادئة الخاصة التي تعتمد على جوهر الفرد وعقليته وعمله وكرزمته الخاصة يستطيع ان يفهم من امامه جيداً بالفراسة عن طريق كلامه

حتى انه يسطيع ان يعرفة من طريق حركاته اللاارادية في رد فعله اللاواعي وهو جالس او واقف امامه

يلمح هذه الشياء

مش عارف انا قلت الكلام ده ليه بس فعلا يا محمد انا سعيد بمعرفتك

لاني حاسس فيك ابن البلد الحقيقي الاصيل المصري الذي لا يخجل من ان يقول انا ابن ناس طيبين بسطاء من ابناء مصر

معلهش الوطنية وخداني جامد بس والله يا محمد انا فعلا زعلان على حالنا وحال شبابنا وحال امتنا

وحال ابائنا وامهاتنا ايضا المفروض انه يتمتعوا ببقية عمرهم زي ما بيحصل في اوروبا بيعملولهم رحلات السياحة والترفية والتأمين الصحي وكل ما يستلزم لهم في سن الشيخوخة

وحنا يا عيني ابهاتنا بتموت وهم يصارعون الحياة مصارعة مريرة

يله مطولش عليك في الرغي مستنين الجديد يل حج

mohamed hassan said...

فارس باشا
لا يا ريس مش محتاجة دكتور نفسي و تحليل انا فعلا حزين كل ما بنسمع اخبارنا
و انتا برضه و كل الناس٠
اللي مضايقنا انهم بغبائهم ضيعونا و عمالين يضيعوا و ضيعوا قبل كدة
كل من كان هيفيد مصر و لو في مجال صغير
بسبب ابن السيد فلان و ابن السيد علان و الواسطة و الغش و القرش الصياد٠
عمرك شفت بلد فيها القرش صياد؟
يصطادلك وظيفة ،يصطاد عروسة، يصطاد شركة قطاع عام
و ممكن يصطاد وزارة بحالها عادي٠
انا ساعات باحس ان انا كنت حمار ما كنت لزقت لحد مشهور و لا معاه فلوس
مش كان زماني قبيت على وش الدنيا؟
بس كل ما احس ان انا هابقى وحش و مستغل باهرب على طول
بص اصل الشرفا دول الفقر ليهم علاج و عامل زي الفيتامين٠
فانا بقى يا معلم اتهريت فيتامين لما بقت الفيتامينات بتقع على اللي حواليا
تحياتي يا ريس

Anonymous said...

يا حاج محمد متشكر إنك إفتكرتني
أنا عماد
أنا يوميا بفتح المدونة متشوق أقرالك
و موجود على سكيب لكن يبدو إنك مشغول أو ما أخدتش بالك لما بكتب لك

ربنا يوفقك

إبقى إبعتلى عنوانك و أنا أبعت لك كيبورد عربى هدية منى ليك

mohamed hassan said...

عماد باشا
ألف ألف شكر يا ريس دا العشم يا دكتورنا
انا هابعتلك عنواني بس الكيبورد أنا عندي و الله بس لاني دايما
باكتب من الكمبيوتر المحلول او التليفون فالكيبورد بتاعتهم معقداني
بس و الله يا باشا أنا فعلا عارف انك قد القول و شكرا يا ريس
إنتا لو عوزت اي خدمة من هنا ابقى قول ليا بس
أخوك
محمد حسن

Anonymous said...

الله يكرمك يا راجل يا ذوق
كان بودى أعمل معاك homework

mohamed hassan said...

يا عماد باشا قد القول و زيادة
شكرا يا ريس و انتا لو في اي خدمة عاوزها من هنا
احنا تحت امرك
اخوك محمد